14. Rejsebrev: Bequia, Caribien den 2. januar 2000.

Hej alle!

En lille hilsen fra "NETTE"

Bequia, Caribien 13 grader 00 minutter nord, 61 grader 14 minutter vest, den 2. januar 2000.

Bequia

Saint Vincent ant The Grenadines

Så er NETTE nået til en lille ø Bequia, som ligger lige syd for St. Vincent. Vi ligger for anker i Admirality Bay ud for byen Port Elisabeth. Vi ligger ankret op på 3 m vand med 20 m ankerkæde ude, og det ser ud til at ankeret holder. Vi havde ellers problemer den første nat, hvor vi drev for ankeret og måtte op midt om natten for at flytte båden og få mere ankerkæde lagt ud.

Vi er ikke de eneste, som har problemer med at få ankeret til at holde her. Ikke langt fra os ligger den færøske båd SALKA VALKA med Robert som skipper. De havde været nødt til at flytte fra en ankerplads i den sydlige del af  bayen til den nordlige del af bayen, hvor vi også ligger. Alligevel driver de svagt for ankeret hver gang, der kommer en vindbyge på 10 - 15 m/s. ind over bugten. I nærheden af os ligger en norsk Colli Acher: CONCORDIA, som helt har opgivet at få deres anker til at holde, og i stedet er fortøjet ved en stor anker bøje, som ellers kun må bruges af de store skibe.

Her i Bequia er samlet næsten alle de både, som vi tidligere har mødt på turen. I gaar var vi ovre på FEIGA hos Valde og Jonna, hvor vi fik rigtig dansk nytårsfrokost bla. med hjemmebagt rugbrød!  I går dukkede der pludselig en frømand op af havet ved vores skib, det var Robert fra SALKA VALKA, som kom på besøg. LADY OF LAMANCA Fra Humlebæk, med Otto som skipper, lå her også  ved en bøje; men de er nu sejlet igen. Jens I CARITA ligger her også, han ankom sammen med de andre danske både fra Barbados. Jens som sejler alene har ellers haft problemer med sin rullegenua under turen over Atlanten. Befæstelsen af rullegenuaen i toppen af masten var gået i stykker; han kom dog til Barbados uden at mistet masten. I Barbados fik han hjælp af andre langturs-sejlere til at reparere skaden.

Der ligger 5 andre danske både her: Peter og Vibeke i en 38 fods båd, Birgit og Arne i en 42 fods båd og TORNADO fra Hvide Sande, som vi har mødt både på Madeira og på St. Lucia. Der ligger også en dansk båd VIKING, hvis besætning vi ikke har hilst på endnu. Endelig ligger CLARISA en 75 fods båd med Lasse som ejer ankret op ude i Bayen. Min tidligere gast Thomas er også kommet til Bequia i den båd, som han skal leje en måned fra midt i januar.

Bequia - Jens og Elise - Jens fra CARITA er guide på en tur rundt på øen.  Bequia - Elise udsigt over Admirality Bay
Udsigt over Bequia jens og Flemming Copyright © December 2006 Jens S/Y Carita
Bequia - Udsigt over Admirality Bay Bequia - Elise udsigt over Admirality Bay
Bequia - møde med andre danskere Bequia - møde med andre danskere
Bequia - Jens og Elise Bequia - udsigt over Admirality Bay
Bequia - Udsigt over Admirality Bay Bequia - Robert fra SALKAVALKA, Jens fra CARITA og Elise fra NETTE
S/Y SALKAVALKA  I Bequia Copyright © December 2006 Jens S/Y Carita S/Y SALKAVALKA for fulde sejl 2000 Copyright © December 2006 Jens S/Y Carita
S/Y SALKAVALKA for fulde sejl 2000 Copyright © December 2006 Jens S/Y Carita

St. Lucia - Julen 1999

St. Lucia

Juleaften holdt Elise og jeg på St. Lucia i Rodney Bay, hvor vi havde bestilt julemenu på en restaurant "The Bistro". Vi fik en alternativ julemiddag, nemlig pate, oksefilet og sluttede af med engelsk trifli. På den samme restaurant spiste også besætningen fra HANNE HOV jule middag.

1. juledag deltog vi i et fælles party med andre ARC-både, hvor 6 både sejlede ud i Rodney Bay og ankrede op og fortøjede sammen. Vi sejlede med ALGEBRARAN fra Dublin, Irland og fik serveret rigtig engelsk-irsk julemad med kalkun og lam samt pudding. Indimellem badede vi fra båden og  besøgte de andre både og smagte også deres julemad. Vi havde selv medbragt danske sild, rejer og rugbrød samt Gl. Dansk. Et andet dansk par fra Lady of la Mancha fra Humlebæk havde medbragt dansk leverpostej og spegepølse.

St. Lucia - 1.Juledag på  ALGEBRARAN for anker i Rotney Bay St. Lucia - 1.Juledag fælles party på  ALGEBRARAN fra Dublin
St. Lucia- solnedgang over Rodney Bay St. Lucia -På vej ud af Rodney Bay passere vi vores grønthandler

Før jul var vi en dag på sightseeing på St Lucia med deres lokale busser. Det er en meget frodig og smuk ø af vulkansk oprindelse.  Vi tog bussen til hovedstaden Castries, hvor vi skiftede til en bus sydpå til en by Soufriere, der er den første by, der blev bygget på St. Lucia af franskmændene. Her gik vi ud til en aktiv vulkan med varme kilder og spadserede tilbage til byen Sufriere og havde en flot udsigt til de 2 smukke Piton bjerge, som er øens vartegn.

På vej mod St. Vincent,  Wallilabou Bay

Vi sejlede fra Rodney Bay den 27. december efter at vi havde fået checket vores gaster ud af vores indchecknings-papirer. Det var ellers noget af et cirkus at få dette gjort. For at blive checket ud skal man kunne fremvise en flybillet til hjemlandet eller til USA. På trods af dette lykkedes det Rasmus at blive checket ud med en flybillet til Cuba via Jamaica. Rasmus rejste sammen med en gast også ved navn Thomas fra båden MARIE-LUISE til Cuba. Thomas - min gast - forsøgte først at fremvise en hotelnøgle til et dyrt hotel, hvor han boede sammen med sin veninde fra USA. Dette var ikke nok. Han måtte op på hotellet for at få en skriftlig bekræftigelse på, at han boede på hotellet. Desuden måtte han fremvise en flybillet fra St Martin til Danmark. Endelig havde han en længere ophidset diskussion om, hvordan han kom til St. Martin fra St. Lucia. Hans problem var, at han skulle checkes ind på en anden båd, som endnu ikke var kommet.

Vi kom endelig af sted efter at have fået vores tank og dunke fyldt op med taxfree diesel til ca. 2.25 kr. pr l. Den første nat kastede vi anker i Margot Bay, som er en lille hyggelig ankerplads, der ligger syd for hovedstaden på St. Lucia.

St. Vincent

St. Vincent og Grenadinerne

S.t Vincens

Om morgenen sejlede vi videre - uden at have checket ind eller ud -  mod St. Vincent. Turen mellem St. Lucia til  St. Vincent  var ret hård med kraftige regnbyger med hård vind, så Elise opnåede at blive søsyg. Da vi kom ind i læ af St. Vincent, blev det dog roligere, og vi gik ind i en lille hyggelig bugt Wallilabou Bay og kastede anker med en line fra hækken  til et palmetræ i land. Jeg blev roet i land af den robåd, som havde mødt os ved indsejlingen af bay'en, og som havde sejlet vores agterline i land. Da jeg var på vej ind, var der pludselig en, som råbte "Hej Flemming". Det viste sig at være Goete fra Polo Flat fra Australien, som også lå i bay'en. Køen var lang hos emigrationsmyndighederne, så  Goete inviterede os på en rom-punch. Goeta's kone og en veninde til hende var også kommet hertil med fly fra Australien, så han sejlede ikke alene mere. Rom-punchen er stærk på St Vincent, så jeg var en smule svimmel, da vi endelig blev  checket ind  til St. Vincent og Grenadinerne, dvs. også til de små øer: Musqui, Canuan, Tobago Cays og Union lsland, som ligger syd for St. Vincent mod Grenada.

Anduvning af St. Vincent, Wallilabou Bay Anduvning af St. Vincent, Wallilabou Bay
Anduvning af St. Vincent, Wallilabou Bay St. Vincent, Wallilabou Bay
St. Vincent, Wallilabou Bay St. Vincent, Wallilabou Bay
S/Y POLO FLAT med Gote for fulde sejl Caribien 2000 Copyright © December 2006 Jens S/Y Carita

Bequia

Næste morgen sejlede vi videre til Bequia Admiral bay, hvor vi nu ligger. Vejret var nu fint, så vi havde en flot sejlads hertil på ca. 4 timer.

Saint Vincent ant The Grenadines

På vej mod Bequia ud vor St. Vincent På vej mod Bequia ud vor St. Vincent
På vej mod Bequia ud vor St. Vincent Anduvning af Bequia
Anduvning af Bequia, Admirality Bay  Bequia, Admirality Bay
Bequia, Admirality Bay

Bequia Nytår 2000

Nytårsaften spiste vi på restauranten "Plantage" sammen med besætningerne fra 3 andre danske både: Valde og Jonna, Peter og Vibeke,  Birgit og Arne. Det var en flot middag med hummer så store, som vi aldrig har fået før.  Da klokken nærmede sig 12, skulle vi hen til de unge mennesker, som grillede på stranden. Vi sejlede i Valdes gummibåd (dingi) og fandt også et selskab, som grillede. Det bestod dog kun af franskmænd. Vi besluttede så at sejle ud til FEIGA for at fejre årsskiftet der. Vi forsøgte også at finde FEIGA; men efter at have sejlet rundt en halv time måtte vi opgive. I stedet sejlede vi tilbage til restaurantens bro. Da vi netop kom op på broen, var klokken 12. Heldigvis havde Valde og Jonna en Gul Enke med i tasken.

Nytår 2000 på Bequia - Valde og ,Jonna fra FEIGA -Elise og Flemming Fra NETTE.

Den fik vi trukket op og fik skålet det nye år ind. Jeg havde taget nogle gamle nødraketter med.  På broen samlede der sig faktisk et helt opløb, som klappede hver gang jeg fyrede en nødraket af. Da vi skulle ud til vores båd igen, var Elise blevet "en smule svimmel", så vi tog en vand-taxa ud til båden til 20 EC$.

Rundtur på Bequia:

En dag var vi på rundtur på Bequia og her er nogle billeder fra turen.

Rundtor på Bequia udsigt over Admirality Bay
Rundtur på Bequia

Rundtur på Bequia - Friendship Bay Rundtur på Bequia - ved Friendship Bay - det må være Mustique i horisonten
Rundtur på Bequia - ved Friendship Bay - udsigt til Petit Nevis og 1.Quarter Fleming - Rundtur på Bequia

På rundturen besøgte vi et hvalmuseum. Bequia var i det forrige århundrede især kendt som en hvalfangerstation. På museet var de ved at istandsætte en hvalfangerbåd, som var blevet delvis ødelagt under den sidste orkan i november "Leni". Bequia var ikke blevet direkte ramt af orkanen; men var - som mange andre øer - blevet ramt af en kæmpebølge, som kom fra vest! Den havde bl.a. ødelagt en masse både og huse, som lå tæt ved stranden.

Bequia, På besøg på hvalfanger museet  Bequia, På besøg på hvalfanger museet
Bequia, På besøg på hvalfanger museet, reparation af hvalfangerbåd efter orkanen Lenys hærgen
Rundtur på Bequia Rundtur på Bequia
Rundtur på Bequia Bequia -Rundtur på Bequia.Internet Cafe
Bequia -Nette for anker i Admirality Bay Bequia Admirality Bay
Bequia -Nette for anker i Admirality Bay Bequia -Valde og Jona Fra FEIGA på besøg
Brequia udsigt over Admirality Bay

Færgetur fra Bequia til St. Vincent:

St. Vincent og Grenadinerne

S.t Vincens

En dag tog vi færgen til Kingstown som er hovedstaden på St Vincent. Her er der nogle billeder fra turen

. .
.Bequia færgemole før afgang Bequia udsigt mod færgemole efter afgang
.Både for anker passeres - Nette er den lille blå i midten Udsigt mod Bequia
Anduvning af færgehavn St. Vincent Anduvning af færgehavn St. Vincent.
.St Vincent Passagerer forlader færgen Elise i Kingstown
Skoleelever i Kingstown Markeds gaden i Kingstown
.Elise i Kingstovn Elise venter på færgen
.Anduvning af Bequia igen - både passeres ..Anduvning af Bequia - Både passeres - Nette er den lille blå til venstre
Bequia -Passagere forlader færgen Bequia -Passagere forlader færgen

Vil du se flere billeder fra Bequia?

Hilsen Elise og Flemming  fra det gode skiv "NETTE"

Retur til S/Y NETT's hjemmeside
Noonsite-links til lande undervejs til Caribien
West Europa & Nord Atlantiske Øer
Azores, Bermuda, Canary Islands,Denmark, France, Germany, Madeira, Netherlands, Portugal, Spain, United Kingdom
Caribien
Anguilla, Antigua & Barbuda, Aruba, Dominica, Grenada, Guadeloupe, Martinique, Montserrat, Sint Maarten, St Barts, St Kitts & Nevis, St Lucia, St Martin, St Vincent & the Grenadines, US Virgin Islands
Informationer om Caribien
Kort Over Caribien

Copyright © 07. March 2009 Flemming Bitz . Ingen af disse breve må helt, delvis eller i omskrevet form publiceres uden en skriftlig tilladelse fra forfatteren.