Strøm ombord på NETTE

På denne side vil jeg fortælle om hvad jeg havde af strøm ombord på S/Y NETTE, på min tur til Caribien 1999-2000: www.bitz.dk.

Batterier i 2 isolerede kredsløb:

Alle batterier var af typen deep cycling

Ladesystemer ombord på NETTE:

Vindmølle og solpaneler var tilsluttet en fælles regulator fra Rutland RWS200

Andre oplysninger om strøm ombord på NETTE

Vi havde ikke køleskab ombord! Men vi havde en SSB-radio ombord, som bruger op til 20 amp. når den sender!

På vej over oceanerne, hvor vinden typisk er agten for tværs, giver vindmøllen næsten ingen strøm. På ankerpladserne giver vindmøllen derimod masser af strøm hele døgnet.

Hvor meget energi kan et solopanel levere:

Solopanelerne giver selvfølgelig kun strøm når solen skinner, og der ikke falder skygge på dem, dvs. max 8 timer i døgnet. I praksis skal man i Caribien regne med 5 gange den specificerede effekt, f.eks. hvis panelet kan levere 78 watt => 78watt/13V= 6 amp  => 6amp*5 timer= 30 amp*time.

På turen over Atlanten brød vores vindror sammen, hvorefter vi var nødte til at bruge den elektriske selvstyre hele tiden, dette betød at vi måtte lade på batterierne vha. motoren ca. en halv time hver dag.

Regulatoren, som var indbygget i motorens vekselstrøms generator, brød sammen og blev skiftet i La Coruna i Spanien.

I bogen "El Ombord" fra Dansk Sejlunion anbefales det, at elektriske forbindelser i ikke loddes. Alle elektriske forbindelser ombord på NETTE blev loddet, og ikke en eneste af de lodde forbindelser svigtede eller korroderede, det år turen med NETTE varede. 

Mange klager over at vindmøller støjer, det oplevede vi  ikke som noget problem, med den valgte mølle  Rutland 913.

Vi var aldrig tilsluttet landstrøm i det år vi sejlede.

Her er så nogle billeder af systemerne:

Solpaneler og vindmølle

Solpanel over sprayhood - 75 watt

   

Vindmølle

Batterier: 2 stk til forbrugsstrøm 1 stk - det blå - til start

   

Vindmølle Rutland 913

Regulator til  vindmølle og solpanel: RWS200

 

Måling af ladetilstanden for et blybatteri

Ladningsgrad

Spænding (volt)

0% 11.92 volt
10% 12.00 volt
20% 12.08 volt
30% 12.16 volt
40% 12.24 volt
50% 12.32 volt
60% 12.40 volt
70% 12.48 volt
80% 12.56 volt
90% 12.64 volt
100% 12.72 volt

NB: Spændingen skal måles med et digitalt voltmeter, når batteriet har været ubelastet i mindst 3 timer!

Service links:
Retur til forrige side
Har du lyst til at sejle med? Så klik her.
Retur NETTE's Hjemmeside
Skriv eller læs NETTE's gæstebog

S/Y NETTE's fotoalbum


Copyright © 07 Mar 2009 18:09 Flemming Bitz
 
My status
Ring via Skype!