20. Rejsebrev 1. del Charlotte Amalie, St Thomas, US Virgin Islands, Caribien den 25. april 2000

Hej alle!

En lille hilsen fra "NETTE" fra Charlotte Amalie, St Thomas, Caribien.

Charlotte Amalie, St Thomas, Caribien: 18 grader 20 minutter nord, 64 grader 55 minutter vest, den 25. april 2000.

Så er NETTE nået til den tidligere dansk Vestindiske ø St. Thomas. Vi ligger for anker i naturhavnen ud for hovedstaden Charlotte Amalie, som ligger ca. midt på den sydlige del af øen.

Sidste rejsebrev sluttede på St. Martin. Efter St. Martin har vi besøgt de tidligere danske Vestindiske øer St. Croix, St. John og St. Thomas.

Dette rejsebrev er delt i 3 dele:

1. Anguilla & St. Martin - denne del
  2. St. Croix
  3. St. Jan
  4. St. Thomas

Anguilla

I det sidste rejsebrev skrev vi, at vi ville sejle til Anguilla. Vi valgte dog at blive liggende i Marigot og i stedet tage færgen over til Anguilla. Færgen gik fra havnen lige ud for, hvor vi lå for anker, og det tog kun et kvarter at sejle over til færgehavnen Sandy Point på sydsiden af Anguilla. Anguilla er næsten helt flad, og Elise og jeg valgte at se øen til fods.

Elise -Netop ankommet med færgen til Anguilla

Told -Anguilla

Anguilla på vej til nordsiden

Anguilla

Anguilla udsigt over havnen på nordsiden

Anguilla ved havnen på nordsiden

Anguilla ved havnen  på nordsiden

Elise Anguilla

Anguilla

Anguilla på vej tilbage til færgen

Fra færgehavnen gik vi tværs over øen til den hyggelige Road Bay på nordsiden. Der mødte vi FEIGA, dvs. vi så kun "røgen" fra dem, netop som de sejlede ud af bugten. I bugten var vi inde på en internatcafe, som var ejet af nogle tyskere. Vi benyttede dog ikke Internettet, det var alt for dyrt, så i stedet nøjedes vi med at få en cola. Til gengæld fik vi et tilbud om at køre med ejeren til hovedstaden The Valley, som ligger inde midt på øen.

Anguilla er stadigvæk en engelsk koloni. Oprindelig blev Anguilla sammen med St. Kitts og Nevis givet fri, men beboerne på Anguilla gjorde oprør. De ville ikke være frie under St. Kitts, de ville hellere vedblive med at være en engelsk koloni. Det fik de så lov til. Møntfoden er EC$ som på de andre tidligere engelske besiddelser. Prisniveauet er væsentlig højere end på de franske øer - endog højere end på St. Barts.

I hovedstaden The Valley var der ikke meget at se, så vi valgte at gå tilbage til færgen. Vi havde dog ikke gået langt, før en bil standsede og spurgte, om vi ville køre med. Det viste sig at være en engelsk pensionist, som var på vej til sin bolig. Hun fortalte, at da hun boede i England, måtte hun tage en masse medicin; men da hun kom til Anguilla i varmen, var det ikke længere nødvendigt. Vi blev sat af ved færgevejen og gik det sidste stykke i bagende sol, selv om der flere gange var biler, som standsede og spurgte, om vi ville køre med.

Staint Martin

st martin - sint maarten

Saint Martin

En af dagene, vi lå på St. Martin, fik jeg brug for mine nyinstallerede mastetrin. Jeg havde nemlig besluttet at få udskiftet overvanterne, hvis alder er ukendt. De var måske helt fra bådens fødsel i 1973, dvs. mere end 25 år gamle. Vanterne fejlede tilsyneladende ikke noget; men jeg ved fra min tidligere båd - en spækhugger - at et vant kan springe uden varsel. Så jeg valgte før hjemturen at udskifte overvanterne med helt nye, som jeg fik lavet hos Budget Marina på St. Martin til ca. 1000 kr. Med de nye mastetrin var det ingen sag at skifte vanterne. Det tog ca 20 minutter. Teknikken var at flytte storsejlsskødet ud for enden af bommen og skøde bommen ud i befæstigelsen for det midterste søgelænder i hhv. styrbords og bagbords side svarende til det overvant, der skulle skiftes. Det nye vant blev hejst op i masten vha. et fald, hvorefter jeg klatrede op og udskiftede det gamle vant med det nye. Nu skulle riggen være klar til at kunne krydse Atlanten igen. Balladens rig består af : 2 forstag, hvoraf det ene er helt nyt, 2 agterstag, som begge er nye, og de 2 nye overvanter. Det eneste, som ikke er nyt, er undervanterne, men til gengæld er der 4 af dem, dvs. 2 i hver side.

Rundtur på St. Martin

For anker i Marigot

Udsigt fra fortet over Marigot

Flemming - Udsigt fra fortet over Marigot

Elise -Udsigt fra fortet over Marigot

Udsigt fra fortet i Marigot nod nord

Annette afhentes i lufthavnen på. Martin

Elise afhenter Annette i lufthavnen på. Martin

Af nødreparationsudstyr til riggen medbringer jeg for øvrigt: 2 sæt af 1 m stiv 6mm vire med en på-valset terminal, ca. 3 m blød 6 mm vire, ca. 20 vire-klemmer, 1 løs terminal, som kan skrues på en 6mm vire, og så har jeg nu også de gamle overvanter.

Dette rejsebrev er delt i 3 dele:

1. Anguilla & St. Martin - denne del
  2. St. Croix
  3. St. Jan
  4. St. Thomas
Retur til S/Y NETT's hjemmeside
Noonsite-links til lande undervejs til Caribien
West Europa & Nord Atlantiske Øer
Azores, Bermuda, Canary Islands,Denmark, France, Germany, Madeira, Netherlands, Portugal, Spain, United Kingdom
Caribien
Anguilla, Antigua & Barbuda, Aruba, Dominica, Grenada, Guadeloupe, Martinique, Montserrat, Sint Maarten, St Barts, St Kitts & Nevis, St Lucia, St Martin, St Vincent & the Grenadines, US Virgin Islands
Informationer om Caribien
Kort Over Caribien

Copyright © 07. March 2009 Flemming Bitz . Ingen af disse breve må helt, delvis eller i omskrevet form publiceres uden en skriftlig tilladelse fra forfatteren.